جیک سالیوان: رئیس‌جمهوری ایران معترضان را به مگس تشبیه کرد

کاخ سفید و وزارت خارجه آلمان بار دیگر بر حمایت از معترضان در ایران تاکید کردند

جیک سالیوان گفت که واشنگتن در کنار معترضان ایرانی است- CHIP SOMODEVILLA / Getty Images via AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در توییتی در روز دوشنبه دهم اکتبر، نوشت که «جهان نظاره‌گر وقایع ایران است» و افزود: «در دو روز گذشته معترضان بی‌‌گناه از جمله یک دختر نوجوان به ضرب گلوله کشته شدند.»

مشاور امنیت کاخ سفید سپس به سخنان ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت که او ‌«معترضان را به «مگس» تشبیه کرده است.»‌

پیشتر رئیسی، در سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه الزهرا، مدعی شد که رهبری و سازماندهی اعتراض‌ها در ایران از خارج از کشور صورت می‌گیرد و گفت: «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.» رسانه‌های داخل ایران سپس گفتند که مقصود رئیسی از مگس «دشمنان» بود و نه معترضان.

این اظهار نظر رئیسی واکنش‌های متقابل را برانگیخت و در رسانه‌های فارسی و بین‌المللی انعکاس یافت و اکنون در اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز بازتاب پیدا کرده است.

جیک سالیوان، در ادامه توییت خود تاکید کرده است که واشنگتن در کنار معترضان ایرانی می‌ایستد. او گفت: «ما افرادی را که با استفاده از خشونت صدای آنان را خفه می‌کنند، پاسخگو خواهیم کرد.»

در بیش از سه هفته‌ای که از شروع اعتراضات سراسری ایران که حالا وارد مرحله اعتصاب شده می‌گذرد، رهبران سیاسی کشورهای غربی بارها حمایت خود را از صدای اعتراض مردم ایران اعلام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر در روز دوشنبه، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در یک جلسه زنده اینستاگرامی همراه با سه روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر خاورمیانه‌ای‌تبار آلمانی حضور یافت.

در این جلسه بربوک گفته که نه فقط به عنوان وزیر خارجه آلمان، بلکه به عنوان یک مادر، در نگاه به تحولات جاری در ایران این سوال را از خود می‌پرسد که اگر دختر جوان از خانه بیرون برود و هرگز بازنگردد چه احساسی خواهد داشت؟

بربوک در این جلسه بار دیگر تاکید کرد که اتحادیه اروپا در کنار معترضان ایرانی است و وزیران خارجه این اتحادیه در جلسه هفته آینده خود درباره تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم خواهند گرفت.

پیشتر گفته شده بود که شش کشور اروپایی آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک، مجمعوعه پیشنهادهای ۱۶گانه‌ای را برای تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران تدوین کرده و آن را به اتحادیه اروپا تسلیم کرده‌اند تا در جلسه ۱۷ اکتبر وزیران خارجه این اتحادیه درباره آنها مذاکره شود.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که برلین به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سرکوبگران اعتراض‌ها است و از احتمال افزایش صدور ویزا برای افراد در خطر در ایران خبر داد.